„Białe Ukrzyżowanie”

„Białe Ukrzyżowanie” to dzieło zupełnie wyjątkowe.
Zostało jeszcze tylko kilka dni, żeby obejrzeć je w Rzymie z okazji Jubileuszu 2025.

Tekst: Family News Service

Zdjęcia: Wojciech Rogacin / Family News Service

Jeszcze do 27 stycznia można oglądać w Rzymie obraz Marca Chagalla pt. „Białe Ukrzyżowanie”.  To niezwykłe dzieło o metafizycznym przesłaniu podziwiał m.in. papież Franciszek.


Uważa się, że jest to jedno z najważniejszych dzieł urodzonego w Witebsku malarza, który był religijnym Żydem. Jak piszą organizatorzy wystawy, obraz ten jest „potężnym symbolem nadziei i jedności religijnej (…) z mocnym przesłaniem dotyczącym obrony ludzkiej godności i dialogu między kulturami”. Jest to też jedno z ulubionych dzieł Papieża Franciszka.

1. UKRZYŻOWANIE…

„Białe Ukrzyżowanie” zaskakuje nie tylko użyciem symboli chrześcijańskich, w tym najważniejszego dla chrześcijan – ukrzyżowania Chrystusa – przez autora wykształconego według zasad Talmudu. Oprócz przekazania obrazu cierpienia Żydów wskazuje na odkupieńcze cierpienie Chrystusa obejmujące cały świat.

Na obrazie możemy dostrzec zarówno osobę w mundurze podpalającą synagogę, żyda, ratującego cały swój dobytek w worku, uciekinierów na łodzi, którzy szukają spokojnej ziemi, lecz najwyraźniej nie mogą jej dostrzec, palone wioski i domy żydowskie, a także lamentujących nad losem Izraela proroków.

Krzyż, na którym leży ciało zabitego Chrystusa ma kształt litery tau, ostatniej z hebrajskiego alfabetu.

2.

Jednocześnie, jak wskazują autorzy wystawy, obraz niesie przesłanie nadziei. Jest nim światło spadające z nieba na postać Chrystusa, której ciemność nie przenika. Jest nim także żydowska menora, świecznik, który ma jedynie sześć zamiast siedmiu świec. Prawdopodobnie siódmą świecę uosabia sam Chrystus, którego światło nie zagaśnie i ostatecznie przezwycięży mrok

3. UKRZYŻOWANIE...

Arcydzieło Chagalla zostało wypożyczone z Instytutu Sztuki w Chicago dzięki współpracy Dykasterii ds. Ewangelizacji oraz Fondazione Roma z okazji Roku Jubileuszowego 2025. Obraz można podziwiać do 27 stycznia w Palazzo Cipolla przy Via del Corso. Wstęp jest bezpłatny.
Sama wystawa inauguruje również nową przestrzeń muzealną w Rzymie: Museo del Corso.
/Family News Service/

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie image-36.png
Marc Chagall

<Dla naszepismo.pl przekazał Artur Hanula; DZIĘKUJEMY! Obrazek wprowadzający – Марк Захарович Шагал, Mark Zacharowicz Szagał; ur. 25 czerwca/7 lipca 1887 w Łoźnie, zm. 28 marca 1985 w Saint-Paul-de-Vence) – malarz i grafik żydowskiego pochodzenia posiadający obywatelstwo rosyjskie i francuskie; czołowy przedstawiciel kubizmu i internacjonalizmu w malarstwie.

Chagall’s “The White Crucifixion” on Display in Rome until January 27

4.„The White Crucifixion”

Until January 27, visitors in Rome can admire Marc Chagall’s painting The White Crucifixion. This extraordinary work, imbued with metaphysical significance, has captivated many admirers, including Pope Francis.

Chagall created „The White Crucifixion” in 1938, deeply moved by the horrors of Kristallnacht in Berlin when synagogues and homes were burned, Jews were forcibly displaced, and pogroms spread across Europe.

Regarded as one of the most important works by the artist born in Vitebsk, who was a devout Jew, the painting carries a profound message. The exhibition organizers explain that it is „a powerful symbol of hope and religious unity (…) with a compelling call to defend human dignity and foster dialogue between cultures.” It is also known to be one of Pope Francis’s favorite artworks.

What makes „The White Crucifixion” particularly striking is Chagall’s use of Christian imagery—most notably the crucifixion of Christ—despite his grounding in Talmudic tradition. The painting not only depicts the suffering of the Jewish people but also connects this anguish to the redemptive suffering of Christ, which embraces the whole of humanity.

In the composition, viewers can discern a soldier setting fire to a synagogue, a Jewish man clutching a sack of belongings as he flees, refugees adrift on a boat searching for safe haven yet unable to find it, burning villages and homes, and prophets lamenting the fate of Israel.

The cross on which Christ’s body rests resembles the Hebrew letter tau, the last letter of the Hebrew alphabet.

Yet, amid the sorrow, the painting radiates hope—light streams from the heavens onto the figure of Christ, a light untouched by the surrounding darkness. The traditional Jewish candelabrum’s menorah burns with only six candles instead of the usual seven. This may suggest that Christ embodies the seventh flame—a light that will never be extinguished and ultimately triumph over darkness.

The Art Institute of Chicago, in collaboration with the Dicastery for Evangelization and the Fondazione Roma, has loaned this masterpiece in honor of the upcoming Jubilee Year of 2025. Visitors can view the painting at Palazzo Cipolla on Via del Corso, free of charge, until January 27.

The exhibition also marks the inauguration of Rome’s newest museum space, the Museo del Corso.

Family News Service

#################### np.pl ###################


Śledź i polub nas:

Dodaj Komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *